strona główna survival patenty rośliny jadalne i użytkowe, galeria tereny wypadowe, wyprawy
książki, linki nowości zrób to sam filmy i programy, aktualnie w TV sprzęt: pełny i minimalny
jak zacząć? jedzenie o autorze umiejętności podstawowe i zaawansow. spis treści, słownik, szukaj
Napisz do autora strony

"LEŚNE WĘDRÓWKI KUBY I KLEKSA
czyli szkoła przetrwania dla dzieci"

Kiedyś w USA zaginął chłopiec i zamarzł, zanim ratownicy zdołali go odnaleźć. To wydarzenie stało się impulsem do stworzenia przez amerykańską organizację NASAR programu "Hug-a-tree" oraz szwedzkiego podręcznika "Odnaleźć Zgubka". Na bazie tych doświadczeń powstał w ZHP program "Uratujmy 1200 dzieci". Materiały do tego programu składają się z 4 części:

  • "Leśne wędrówki Kuby i Kleksa czyli szkoła przetrwania dla dzieci"
  • "Kuba sam w domu"
  • "Przygody Kuby i Kleksa w drodze do szkoły"
  • "Kuba i Kleks kontra agresja"
    Jak widać - każda część obejmuje inny kawałek survivalu dla dzieci. Każda część to zestaw 2 zeszytów: komiksu-kolorowanki dla dzieci oraz poradnika dla wychowawców. Wszystkie rysunki są autorstwa Szarloty Pawel, przez co są bardzo atrakcyjne dla dzieci.

    Jest to pierwsza w Polsce książka dotycząca survivalu dla dzieci - działalności bardzo ważnej a bardzo niedocenianej przez ogół społeczeństwa. Należy dodać, że w Polsce są realizowane na skalę lokalną (szkoła, gmina) programy "Odnaleźć Zgubka" w porozumieniu i przy wsparciu Szwedzkiej Obrony Cywilnej.



  • Spis treści "Leśnych wędrówek..." (poradnika):

    I. Co się dzieje z dzieckiem, które zgubiło się? (fizjologia i psychologia zagubionego dziecka)
    II. Co robią dorośli, aby odnaleźć zaginione dziecko?
    1. Przytul się dodrzewa! Dziecko musi umieć opanować ogarniającą je panikęi przerwać niekontrolowane błąszenie po lesie. Niech stanie obok drzewa i przytuli się do niego.
    2. Staraj się, by było cię widać i słychać! Dziecko musi mieć zawse przy sobie gwiazdek. Powinno go używać! Poza tym powinno umieć wysyłac proste sygnały alarmowe.
    3. Utrzymuj ciepło! Dziecko musi pozostać ubrane. Powinno umieć wybudować proste schronienie - szałas.
    III. Propozycje zajęć z dziećmi utrwalające trzy złote zasady
    1. To, że dzieci gubią się w lesie jest normalnym zjawiskiem. Każdemu może się to przytrafić.
    2. Zagubione dziecko często nie zdaje sobie sprawy z faktu, że zaginęło. Odczuwa głęboki lęk, boi się wszystkiego, co go otacza.
    3. W lesie jest dużo drzew, które są twoimi przyjaciółmi. Jeśli zgubiłeś się, obejmij i ukochaj przyjaciela, zostań razem z nim. Szybciej cię znajdziemy, gdy pozostaniesz w jednym miejscu.
    4. Pomóż nam odnaleźć drogę do ciebie. Zrób znaki, np. trzy równoległe linie, trzy równolegle ułożone rzeczy (trzy długie patyki, trzy duże kamienie). Jeżeli masz gwizdek, co jakiś czas zagwiżdż trzy razy.
    5. Zrób wszystko, żebyśmy ciebie szybko dostrzegli. Znajdź jakieś drzewko i ubierz je. Szukając ozdób dla drzewka, nie trać go z oczu. Po wykonaniu zadania koniecznie odpocznij.
    6. Zatrzymać ciepło, to twoje kolejne zadanie. Nie rozbieraj się! Zbuduj szałas, ułóż w nim wysoką i miękką podłogę. Nie kładź się na ziemi, nie siadaj na kamieniu.
    7. Pamiętaj, że dorośli robią wszystko, aby ciebie odnaleźć. Jeżeli tylko kogoś usłyszysz - zagwiżdż.
    8. Trzy zasady
    IV. Propozycje pracy z zeszytem ćwiczeń

    survival_zielona_kuchnia